Wśród szkół średnich w Polsce, które najbardziej sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych u uczniów, III Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Kołodzieja w Siemianowicach Śląskich zajęło 1 miejsce w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. W pierwszej „10” znalazły się jeszcze 3 inne szkoły z woj. śląskiego. Nagrody dla dyrekcji szkoły zostały wręczone przez partnerów biznesowych rankingu oraz Paulę Bruszewską, prezes Zwolnionych z Teorii, podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii, który odbył się 24 kwietnia w Warszawie.
W tegorocznej edycji Rankingu znalazło się 150 szkół z całej Polski. Są to szkoły, w których świadomość, a przede wszystkim potrzeba kształtowania kompetencji miękkich wśród młodzieży, jest na bardzo wysokim poziomie. Te szkoły doskonale zdają sobie już sprawę, że takie doświadczenie jak zrealizowanie własnego projektu społecznego przez młodego człowieka, umożliwi mu efektywniejszy start w życiu, także zawodowym. Najlepszymi przykładami są: zwycięzca tegorocznego Rankingu - III Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Kołodzieja w Siemanowicach Śląskich, które w przyszłości zamierza otworzyć dedykowaną klasę kompetencji przyszłości, a także I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lubinie, w którym w tegorocznej edycji olimpiady Zwolnieni z Teorii, swój własny projekt społeczny zrealizowało ponad 150 uczniów.
Według raportu przygotowanego przez World Economic Forum (Future of Jobs Report 2016), w XXI wieku aż 30% kompetencji wcześniej poszukiwanych przez pracodawców zostanie zastąpionych przez kompetencje społeczne takie jak: motywowanie, inteligencja emocjonalna, komunikacja, nauczanie innych i współpraca. Zmiany w biznesie i nowe rozwiązania technologiczne wymagają zespołów kreatywnych i pracowników gotowych na zmiany. Pracodawcy szukają u kandydatów do pracy praktycznego doświadczenia, inicjatywy i zaangażowania społecznego. Wszystkie te kompetencje uczniowie zdobywają podczas realizowania własnego projektu społecznego.
– Dzięki udziałowi w Zwolnionych młodzi ludzie zauważają problemy XXI wieku i skutecznie im przeciwdziałają, mając realny wpływ na otoczenie. To coś więcej niż wolontariat. Zdobywamy cenne na rynku doświadczenie, międzynarodowe certyfikaty, a co najważniejsze walczymy o lepsze jutro – mówi Jessica Konieczna z III LO w Siemianowicach Śląskich, która zrealizowała projekt “Między Pokoleniowo” zwracający uwagę na problem, jakim jest samotność osób w podeszłym wieku.
Założeniem olimpiady Zwolnieni z Teorii, na podstawie której powstaje Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jest przeprowadzenie przez młodzież projektów społecznych. Jednak kluczowe w realizacji tych projektów okazuje się wsparcie nauczycieli, którzy podejmują wysiłek, by uzupełnić swój tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych. Jednocześnie wzmacniają swoje kompetencje pedagogiczne oraz budują niepowtarzalne relacje z uczniami, które motywują obydwie strony do współpracy i efektywniejszego działania.
– Z perspektywy wychowawcy bardzo cenne jest zaangażowanie, dostrzeganie problemów i reagowanie na nie. Chcę, żeby moi uczniowie byli zaradni, aktywni, twórczy, przedsiębiorczy, żeby stale się rozwijali, i żeby właśnie tak funkcjonowali w dorosłości, w którą wchodzą. Jednak przede wszystkim starałam się im nie przeszkadzać. I co dla mnie było najtrudniejsze, pozwalałam popełniać błędy. Uczniowe sami mi mówili, że dzięki tym błędom, nauczyli się najwięcej. A od jednej z grup usłyszałam: „Pani wierzyła w nas bardziej niż my same w siebie, gdyby nie to, poddałybyśmy się!" Dla mnie to była ogromna satysfakcja i radość z sukcesów młodzieży – opisuje Barbara Niemiec-Falkus, nauczycielka języka polskiego z III LO w Siemanowicach Śląskich.
Już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań, był trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez wsparcia nauczycieli. Dzięki temu trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, kreatywności, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca. Wszyscy ci nauczyciele pochodzą ze szkół, które uplasowały się w tegorocznym Rankingu. – Tak naprawdę udział w Zwolnionych wzięłam dzięki mojej wychowawczyni, pani Barbarze Niemiec-Falkus, która była naszym mentorem i wprowadzała nas w świat projektów. Bez względu na dzień czy godzinę, służyła nam pomocą w tych trudnych, jak i szczęśliwych momentach. Wsparcie nauczyciela jest bardzo ważne, zwłaszcza przy początkujących i niedoświadczonych projektach. Dodaje on otuchy i ducha walki, pokazując że na pozór niemożliwe, staje się możliwe – podsumowuje Jessica Konieczna.
W związku z tak kluczową rolą nauczycieli, którzy mają ogromny wpływ na pozytywne realizowanie projektów społecznych przez uczniów, Zwolnieni z Teorii myśląc o kolejnym Rankingu, w którym mogłoby znaleźć się jeszcze więcej szkół przyszłości, uruchomili grupę Nauczyciele Zwolnieni z Teorii. To unikalny program dla nauczycieli, którzy w jego ramach zdobywają nowe umiejętności pomagające uczniom w pozyskiwaniu praktycznych kompetencji. Nauczyciele będą mogli korzystać ze wsparcia ekspertów biznesowych, materiałów na lekcje czy szkoleń, a od września 2019 r. także z nowoczesnej platformy stworzonej dzięki wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Od nauczyciela będzie zależało, jak mocno zechce zaangażować się w ten proces. Będzie mógł zacząć od roli inspiratora, a finalnie pełnić rolę eksperta dla innych nauczycieli. Do programu nauczyciele mogą się zgłaszać od 24 kwietnia na: www.zwolnienizteorii.pl/nauczyciel
Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyróżnia szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów. Tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów, którzy biorą udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Uczestnicy olimpiady działają w zespołach i mają za zadanie zrealizowanie własnego projektu społecznego, czyli lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze.
– Zrealizowanie projektu społecznego wymaga tych samych umiejętności, które niezbędne są do prowadzenie projektów biznesowych jak np. wyznaczanie celów, dobra komunikacja, negocjacje, przekonywania innych do swojego pomysłu czy promocja. Dlatego realizacja projektu społecznego w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, to nie tylko świetny trening dla młodzieży na start kariery zawodowej, ale także dobra okazja do nabycia przez nią wrażliwości społecznej. Z tego powodu już czwarty raz publikujemy Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii, aby wyróżnić najbardziej aktywne szkoły w Polsce, które wspierają swoich uczniów w realizowaniu projektów społecznych, czyli myślą o edukacji młodzieży w sposób efektywny i perspektywiczny – podkreśla Paula Bruszewska, prezes Zwolnionych z Teorii.
Ogłoszenie Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii miało miejsce podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii, który odbył się 24 kwietnia w Warszawie. Wielki Finał to święto projektów społecznych, podczas którego zjeżdża się młodzież z całego kraju, aby wspólnie świętować realizację swoich projektów społecznych. Tegoroczny Wielki Finał był rekordowy pod każdym względem. Pojawiło się na nim około 3000 uczniów i 300 nauczycieli, a w Pitch Contest udział wzięło 30 zespołów. Odbyły się także 3 panele dyskusyjne poświęcone przedsiębiorczości i kompetencjom przyszłości, w których udział wzięli prezesi polskich i zagranicznych korporacji. Młodzież mogła wziąć także udział w speed networkingu, czyli 5-minutowych rozmowach z kilkudziesięcioma przedstawicielami prestiżowych firm. Kulminacyjnym punktem Wielkiego Finału było wręczenie Złotych Wilków – nagród za najlepsze projekty społeczne w Polsce.
Pełen Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Partnerami Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii i grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii są Allegro i Pracuj.pl. Działania te wspiera również Google.org.
autor: Bartosz Łopiński